המשך הכרסום בסטטוס קוו: השר לשירותי דת יקים מערך גיור ממלכתי

שלום בידרמן No Comments on המשך הכרסום בסטטוס קוו: השר לשירותי דת יקים מערך גיור ממלכתי
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

וועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, אישרה היום לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ אלעזר שטרן. עפ"י הצעת החוק, השר לשירותי דת, יקים מערך גיור ממלכתי. מערך הגיור הממלכתי, יהיה אחראי על בתי הדין לגיור ויפקח על תהליך הגיור בצבא. מערך הגיור יופקד על תהליך ההכנה והלימוד לקראת הגיור, וכן על הסדרת שירותי מילה, טבילה ורישום הנישואין של הגרים.

ראש מערך הגיור, ימונה ע"י הממשלה, לפי המלצת ועדת איתור. ראש המערך, יהיה מי שכשיר להתמנות כדיין או כרב עיר. רב מקומי, הוא רב עיר, רב יישוב או רב אזורי, שעבר בחינה בנושא גיור ומילה, או שהוא בעל כושר לכהן כדיין. רב מקומי או הרב הראשי לצה"ל, באישור ראש מערך הגיור, יוסמכו לקבוע מותב בית דין לגיור.

בית דין לגיור, ידון במותב של שלושה דיינים. דיין גיור, ימונה בידי הממשלה. דיין גיור, יהיה מי שכשיר לכהן כדיין, רב עיר שעבר בחינה בנושא גיור ומילה, רב יישוב או רב אזורי הכשיר להתמנות כרב עיר ועבר בחינה בנושא גיור ומילה, וכן מי שהוסמך לרבנות ע"י הרבנות הראשית לישראל ועבר בחינה בנושא גיור ומילה.

בראש הרכב בית דין לגיור שיקבע הרב הראשי לצה"ל, יעמוד דיין גיור שיבחר ע"י ראש מערך הגיור. ולצידו ישבו שני רבנים צבאיים במילואים או בקבע, רבנים אשר הינם דייני גיור. יצוין, כי במידה רבה, הצע"הח בעצם מעגנת את החלטות הממשלה בנושא הגיור.

בדיון על הצעת החוק, ביקשה ח"כ עליזה לביא, לאפשר לאישה לכהן בתפקיד ראש מערך הגיור. סגן השר בן-דהן השיב, "ראש מערך הגיור, הוא תפקיד הלכתי, בנוסף לתפקידו המנהלי. הוא מהווה זרועו הארוכה של הרב הראשי בנושאים הלכתיים". מבחינתי אמר בן-דהן, "אין בעיה שאישה תגיש מועמדות לתפקידים ניהוליים". סוכם שהנושא יידון לקראת הכנת הצע"הח לקריאה שנייה ושלישית.

ח"כ אורי מקלב שהתנגד להצ"הח אמר "ההצעה נועדה לפגוע בעם היהודי. אנשים חסרי ידע וניסיון, יפסקו בנושא גיור". לדבריו, "לגיטימי לבקש להיות יהודי. אולם לא תיאמן, הקלות בה אנו נותנים לגויים להיות יהודיים. יהיה יותר קל להתגייר מאשר לקבל ויזה בארץ". אמר מקלב.

ח"כ אברהם מיכאלי שאף הוא התנגד להצע"הח, אמר "אם העם היהודי היה נוהג כך בעבר, הוא לא היה קיים היום". לדבריו, "יש פה חבלה מכוונת נגד היהדות והדת היהודית". מיכאלי הקריא דברים בשם הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף שאמר "מצער מאוד שגורמים מסוימים בכנסת בחרו לדחות את ידו המושטת של הרב הראשי לישראל, אשר בשיתוף עם סגן השר בן דהן עמל כבר ימים ארוכים על נוסח מוסכם להצעת החוק.

אותם גורמים, משיקולים לא ענייניים, בחרו לנקוט בדרך של העמקת הקיטוב, ותחת לפעול לאיחוד השסעים בעם, פנו להמשך חקיקתו של חוק הגיור באופן חד צדדי בלא להמתין לנוסח הסופי וללא כל גיבוי הלכתי. ההעברה של החוק לקריאה ראשונה, בניגוד לעמדת הרבנות הראשית, תהווה צעד שאין ממנו חזרה, ותגרום לכך ששיתוף הפעולה של הרבנות עם המשך חקיקת החוק תיפסק לאלתר".

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם ביקש מח"כ מיכאלי להעביר מסר לרב הראשי לישראל "נמשיך לתאם עם הרבנים הראשיים את הצעת החוק, לקראת הקריאה השנייה והשלישית" אמר רותם.

כאמור, בתמיכת רוב חברי הוועדה, אושרה הצעת החוק לקריאה ראשונה. מאוחר יותר, הוועדה דחתה את בקשת הרביזיה שהגיש ח"כ אורי מקלב.



0 תגובות